2013. január 20., vasárnap

Évzárás? de mindenképpen 2013 évre vonatkozó tervek

Nem nem senkit sem akarok félrevezetni az évet már régen de legalábbis 19 napja lezártuk és tudom én hogy nekem is illett volna mint minden jó diáknak egy-két napon belül megírni ezt az értékelést és fényesen csillogó szemmel tervektől és elhatározásoktól duzzadó mellkassal nekivágni a 2013-as évnek. Hát igen talán az ezután elkövetkező évértékelésem választ ad a késlekedésemre, ha nem akkor szögezzük le: lusta voltam és kész!

Ez a bekezdés tehát 2012 év értékeléséről szól (ne féljetek nem lesz hosszú :D:D na jó ismerve a szófosásomat lehet, hogy mégis ...):

Hogyan is kezdődött? Hát a szokásos módon: ráálltam a mérlegre és az bizony már megint elromlott mert az nem létezik hogy 104 kiló vagyok! A kétkedés utáni megbizonyosodás (a mérleg sajnos jó) először elbizonytalanított mit is kellene tenni. Első kézenfekvő reakcióm az volt, hogy semmit jó ez így és kész! 43 éves elmúltam hova pattogjak már nem vagyok én nikkelbolha :D, jöhetnek a fiatalok és majd ők megmutatják. Aztán jött a matekokoskosdás (nem véletlenül írtam ám egybe): ha most 104 kg vagyok (kb. 1 év alatt 4 kiló plussz) akkor ezt az ütemet követve ... hűha gyorsan vágósúlyba kerülök, mert ugyebár a hízót is elkezdik kerülgetni 120 kiló körül és azt nem kell részletezni, hogy ezután mi is történik! Valamit tenni kell. Megszületett hát a döntés: fogyókúra kell ide emberek és minden a helyére áll, de semmi drasztikus bohóckodás ám. A választásom a 90 napos diétára esett ami az időpontot tekintve is jó volt mivel éppen augusztus 31 lévén kiszámoltam, hogy november 1-re meg is szabadulok felesleges kilóimtól. Aztán újra vidám élet. Gyorsan megjegyzem, hogy nagyon jó alkattal áldott meg az élet és a szülői genetika, bármilyen stresszre igen jól reagált a szervezetem. Tehát hajrá és meg is csináltam amúgy Bumbull módra de azért nem vettem véresen komolyan. Ebből következően szénhidrát napon a napi étkezéseken felül könnyedén lecsúszott esténként egy zacskó (azaz 180 g) ht keksz (800 kcal)vagy egy zacsi nápolyi ( természetesen a gazdaságosabb 360 grammos kiszerelésű)  cca 2000 kcal) - sajnos odavagyok az édességekért :D. Két dolgot nem kalkuláltam be a "koplalásomba" az egyik ez vlt a másik a korom! Most már nem megy le olyan könnyen de nem ám barátocskáim! Alig bírtam 100 alá bukni de sikerült az viszont látszott, hogy ebből nem lesz énekes halott és ekkor jött a sport ötlet ...

Mit kellene csinálni, hát fussunk. Az ezzel kapcsolatos gondolataimat főleg a kezdeteimet már megosztottam korábban de a lényeg, hogy kb 96 kg-osan zártam 2013-as évet. Persze itt is bejött egy érdekes pont, mégpedig ha már futok akkor pótolni kell az energiát ugyebár és ismét lecsúszott néhány zacskó a fent nevezettekből, és ennek tetejébe az ünnepekre kimenőt adtam magamnak a kalória szigor és az absztinencia alól alól (ekkor már letelt a 90 napos). A lényeg 96 kg-mal zártam az évet de 98 kg-mal kezdtem (érdekes mi?). Na jó közben 2 hétig nem mértem magam, de azért megdöbbentem az új évben de erről majd a tervekben.

Szóval futás: az adidas micoach 5K edzésprogramjának a legkönnyebb fokozatát a remegő friss hús programot választottam amit a mai napon 2013. január 19.-én teljesítettem. Maradéktalanul!!!! (nekem ez nagy dolog!) sok hullámvölggyel de mag van! Felmerült bennem, hogy lehet-e értékelni a teljesítményemet, hiszen sok minden befolyásolt (hála istennek meglátásom szerint a jó irányba és ezért mindenkinek nagyon köszönöm a noszogatást, ösztökélést, visszafogást és még sorolhatnám de minek úgyis tudjátok). Az elmúlt három napot megelőzően őszintén megmondva semmi pozitívan értékelhetőt nem tudtam hozzátenni a "fejlődésemhez" hacsak azt nem hogy visszafelé megy :( ami értékelhető volt az maga a futás ténye volt és kész! Na jó gondoltam megírom ezt és kész! Elő is vezettem legutóbb a két ünnep közti bejegyzésemben de nem vitt rá a lélek hogy csak ennyit írjak! A végén már a melóba menet (kis kerülővel) erőltetett sétát tettem oda-vissza melynek az volt a célja, hogy ráhúzom az egész futás iparra a vizes lepedőt, hiszen közel tökéletes pulzussal gyorsabban gyalogolok mint ahogy futok ez vicc nem (mit nekem futás)? De azért titkon végig vártam a pozitívumra, hogy valami meghazudtol és láss csodát jött az elmúlt három edzés! Javuló idők kiegyenesedő szívritmusgörbék és végre fejlődés! Tehát a következtetés csak most zárhattam az évet mert 2,5 hónap futás után talán elértem oda, hogy futok mégpedig a tankönyv szerint nem túl gyorsan (de gyorsabban mint ahogy gyalogolok) és már ki merem az új célomat tűzni!

Nem elhanyagolható tény: a tavalyi év legnagyobb fegyverténye, hogy letettem a cigit. Számoljunk csak azt mondja, hogy kb 15 évem ment rá erre a káros szenvedélyemre (hú ez durva még sosem számoltam utána) napi kb 10 szál koporsó szöget vertem be a koporsómba. Ennyi erről nincs mit beszélni többet!

2013 évi tervek:

1 Fogyás: ez marad a fő téma továbbra is. A mai napi mérésem alapján 95,6 kgy vagyok. A cél hogy 2013-at 85 alatt búcsúztassam el még ha egy két grammal is! Tehát havi kb. egy kiló minuszt kell elérnem. A módszer tanulmányozás alatt van de már van ötletem rá a későbbiekben majd beszámolok róla! Egyenlőre maradok a klasszikusoknál azaz számolok keményen. Mégpedig kalóriát számolok (meg néha báránykákat mert nem tudok elaludni :D)! Emellett 6 után nincs kaja pláne nasi!

2. futás: Edzésprogram. adidas micoach 10K 3-as fokozat (de jó ezt leírni remélem bírni is fogom - az akarat meg van abban nincs hiba :)) április 21-igutána a következő kihívás és az állapotom határozza meg.
Versenycél: 2013 április 21 Vivicitta 10K ha addigra elérem a minimális szintidőt! Azért nem megyek oda, hogy utána a busz vegyen fel az tuti! A következő biztosabb versenycél a hortobágyon a Délibáb terepfutás 14K július 13.án. Ha ezt behúztam tehát képes voltam rá akkor a betetőzés továbbra is marad a félmaraton novemberben!

3. Sokáig töprengtem az elkövetkezőkön, mégpedig azon, hogy mikor érdemes belevágni egy kicsit más jellegű kihívásba mégpedig a fegyencedzésbe! A fizikai alapok valamikor megvoltak és annyira azért nem rossz a helyzet, de tény, hogy puhány vagyok és ha a 25 éves önmagam találkozna velem megvetően elfordulna még lehet, hogy egy finom kis megjegyzést is odapörkölne. Mert miről is van szó: "az akarok lenni ami akkor voltam mikor az akartam lenni ami most vagyok" idézhetném Geszti Péter nagyon is igaz sorait amit a Balaton parton 83 kilósan csúcsformában részegen üvöltöttem de csak most értem meg mit is takar. És döntöttem: NEM AZ AKAROK LENNI ... HANEM TÖBB! Hiszen már most is több vagyok akkor miért ne! Az őrültséget márpedig az ember ne tervezze meg ha eldöntötte vágjon bele és csinálja meg - így volt ez régen és így lesz ez most is. Persze az évek és a rutin által megtapasztalt dolgaimmal talán leszelídíthetem ezt egy céltudatos akcióvá de most akkor is őrültségnek hangzik :D! Ez tehát azt jelenti kedves olvasóm, hogy visszatértem, nem vagyok 43 nem hagyom a fiatalokra az ez utáni dolgokat, hiszen bármelyiküket (kis vagy nagy felkészülés után) kenterbe verem ha akarom és ha kell igenis akarom. De ne legyünk ennyire sarkosak azt mindenképpen meg akarom mutatni, hogy itt vagyok a pályán nem kell még az öreget leírni és ha most nem hát akkor még van pár tíz évem ... Na jó gyere vissza Bumi a realitások talajára és összegezzünk:

Tehát a jövő héttől elkezdem a fegyencedzést a futásokkal azonos napra tervezve. Azt még nem döntöttem el, hogy együttesen (tehát egymást követően) csinálom az edzéseket, persze hűlési időt hagyva, de nyughatatlan elmémet legalább lesz ami lekösse ebben a témában! Persze ha neked van ötleted, vagy tapasztalatod kedves olvasó örömmel veszem ha hozzászólásoddal megtisztelsz és megosztod velem! Ígérem igyekszem tanulni belőle! Azt, hogy miért fegyencedzés azt hiszem nem is kell részleteznem, de tény, hogy zsenge testemre szabva elég messziről kezdi, csak én kellek hozzá (nem egy hátrány) és bárhol, bármikor végrehajtható egy edzés! Az edzés programot külön teszem majd fel!

A fejlődés nyomon követésére az alapadataimat felvettem és most rögzítem:

Magassság: 183 cm
Súly: 95,6 kg
Derék bőség: 102 cm
Mellkas: 112,5 cm
Comb: 60,5 cm
Bicepsz: 36,5 cm
Váll: 124 cm
BMI index: 28,37 túlsúlyos

És végül egy mottó 2013-ra (egyébként egész életemre választottam ezt a mottót):

Merek amennyit férfi merhet; Aki többet mer nem ember! (Macbeth)

4 megjegyzés:

  1. Én külön napra szoktam tenni a fegyencet és a futást, hogy másra is maradjon idő, de ha épp mégis úgy jön ki, hogy egybeesnek, akkor az előbbi jó bemelegítés az utóbbihoz. :)

    VálaszTörlés
  2. Köszi :)! Akkor azt mondod menjen a fegyenc és vezessem le a futással? Egyébként én is gondolkodom a szétválasztásban ha nem is külön napon de egy napon belül főleg ha elkezd durvulni egyik vagy a másik. Addig viszont egyben tartanám ...

    VálaszTörlés
  3. Először is gratula, hogy ilyen fegyelmezetten végignyomtad az 5K programot!! Esetleg gondolkodtál azon, hogy egy "ön-versenyt" nyomj, csak úgy, hogy mégis legyen azért csattanó az edzésterv végén? 5K táv a cél, tempó nem számít, pulzus pedig sárga zóna tetejéig? utána pár nap pihenő esetleg laza kocogás, mielőtt belevágsz a 10K programba. Persze csak egy ötlet...

    Másodszor: kalóriaszámoláshoz a myfitnesspal.com oldal egész jó, én az ájfonos alkalmazáson keresztül találtam el hozzájuk, elég sok kaja benne van, magyar specialitásokkal is, de tudsz saját "recepteket" is hozzáadni (így a reggeli sonkás szendvicsemet nem kell mindig bepötyögni például)

    Harmadszor, de nem utolsósorban: Hajrá a 10K edzéstervhez! A július közepére tervezett verseny mondjuk kicsit őrültségnek, hőgutával-ájulással, de szívesen csatlakozom, már csak a móka kedvéért is :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Először is köszönet a gratulációért nem hazudok nagyon jól esett :)! Igen én is gondoltam a "verseny lefutására de három ok miatt elálltam tőle:
      1. Nem vagyok még messze elég edzett hozzá, hogy úgymond élvezve lefussak egy ilyen távot. A 35 perces "hosszú" utoljára 3,72 km-t takart amit egyébként úgy ahogy "mosolyogva nyomtam le bár tény, hogy a lábam még mindig nagyon elfáradt
      2. Most már agyilag, gondolatilag. olvasottságban is kezdem ennek a "lassú" futásnak illetve pulzus kontrollos futásnak belátni a jelentőségét, és hát a zsírleadásban (ill. átalakításban) nagy eladat áll még előttem kb. 10 kg ezért tovább "erőltetem" a lassúzást amíg a kívánt eredményt meg nem közelítem!
      3. A 12 perces assesment-et szántam felmérőnek ami ha megnézed a garminon nagyon jól sikerült is sajnos a teló nem vett szinte semmit tehát ott csak a manuális rögzítés maradt :(. Erről később bővebben írok egy külön blogban!

      Köszönöm az oldalt megyek megnézem a tapasztalatokról később ugyanitt.

      Nyomom a 10K az őrültségek meg kellenek és "csak" 14K és gondolj arra, hogy utána ismerek a környékben egy jó helyet ahol szívesen látnak és gyöngyöző hideg itallal (tuti sörrel :)) pótolhatjuk a leadott folyadék mennyiséget egy kis kalória bombával megspékelve :)! Hát nem vonzó? Írj mert még tudom fokozni is :)!

      Törlés